Op 14 februari viert Groen in Nijlen Valentrein. Die ochtend zet Groen alle treinreizigers ludiek in de bloemetjes. "Groen werkt op gemeentelijk vlak, als meerderheidspartij, sterk mee aan de modal-shift. We leveren met onze fractie groen-open vld amper één maand de schepen voor Mobiliteit en toch kunnen we al aantonen dat het ons menens is.

We willen iedereen die zich wenst te verplaatsen doen inzien dat er alternatieven zijn. De fiets, de bus, de trein maar bijvoorbeeld ook deelmobiliteit. We werken daarom actief rond autodelen. Daarnaast moeten we andere vervoersmodi actief promoten en beter faciliteren.

Daarom gaan we in ons dorp meerdere schoolomgevingen en schoolroutes aanpakken in co-creatie met de school, de leerlingen, de ouders en de buurt. Een eerste participatiemoment richt zich op de Nieuwstraat t.h.v. Bisterveld.

Op de langere termijn gaan we voor een mobiliteitsplan met oog voor o.a. levenskwaliteit, de modal-shift, bereikbaarheid en duurzaamheid. Het proces om dit plan tegen eind 2020 op te leveren is aangevat.

Dat is lang niet alles, we zijn in volle voorbereiding van nog tal van andere zichtbare ingrepen die de voetganger en fietser ten goede zullen komen", stelt schepen voor Mobiliteit Bert Celis.

Lien Du Four die verantwoordelijk is voor duurzaamheid binnen het beleid van de gemeente duidt op het belang van het wegverkeer in de klimaatzaak. "Natuurlijk is het zo dat Nijlen geen substantiële impact heeft op deze wereldproblematiek, maar dat ontslaat ons allerminst van de plicht om ook ons deel van het probleem op te lossen.

Het wegverkeer is, ook in Nijlen, goed voor meer dan 25% van de CO2-uitstoot. De modal-shift realiseren zal ons opnieuw in beweging brengen, letterlijk en figuurlijk. Daarnaast zal een nieuw verplaatsingsgedrag bijdragen tot minder broeikasgassen".

Els Herremans, die voor groen-open vld voorzitter zal worden van de gemeentelijke commissie mobiliteit, vult aan. "Daarom vieren we op 14 februari Valentrein. In Bevel, Kessel en Nijlen gaan we met groen-open vld rond mobiliteit een tand bijsteken. Maar we hangen voor tal van zaken ook af van bovenlokale organisaties.

Denk aan De Lijn en het Agentschap Wegen en Verkeer maar zeker ook aan de NMBS. Donderdag zullen we de pendelaars aan het station verwelkomen en in de bloemetjes zetten. Zij verdienen een positief signaal. Ze dragen vandaag al bij tot minder files en minder uitstoot. Iedereen zou de pendelaars in zijn vriendenkring daar oprecht dankbaar voor moeten zijn.

Welke dag beter om dit te vieren dan Valentijn? En natuurlijk willen we met onze actie ook de NMBS op haar verantwoordelijkheid wijzen.

Het materieel dat in Nijlen en Kessel stopt is vaak erg oud. Vertragingen zijn er nog steeds veel te veel. Ja, Groen verwacht veel meer van het spoor!".

Groen Nijlen maakt van de gelegenheid ook gebruik om de petitie af te sluiten die liep via de website van de partij. Hier werd aan de Vlaamse Regering gevraagd om ook een tolheffing in te voeren op de N13 voor vrachtverkeer.

Herremans stelt het als volgt "het kan niet zo zijn dat de N13 de enige gewestweg in de omgeving blijft waar vrachtverkeer niet moet betalen. Dit zuigt vrachtwagens naar de centra van Nijlen en Kessel. Net dat willen we anders. Daarom zullen we de petitie op 14 februari digitaal en met een Valentreinskaartje overhandigen aan Ben Weyts".